Švajc

nahled05_dscn8639

Říkal Burák, že do Alp se jezdí podle počasí. Tak jsme chytře přečkali ten měsíc soustavnýho azura, aby nám nebylo v těch kopcích vedro, počkali, až v údolích začne pršet a na passech sněžit a vyrazili na třídenní přejezd okolí Davosu.

Auto jsme nechali v pátek ráno v Tschiertschenu, vesničce ve 1300 metrech. Protože se sem nahoru silnička poměrně dlouho vlnila v serpentýnách, ptám se Buráka, jestli teď pojedeme dolu. Ten se jenom uchechtnul, sundal helmu a většinu oblečení a nám s Jindrou a Ondrou bylo jasný, že se hned na začátek zapotíme.

Stoupáme na Ochsenalp, záda nezvyklý na baťohy bolej, ale katastrofická předpověď se zatim neplní, tak nemyslíme na bolest a kocháme se výhledama. Nejhorší máme za sebou, singlík obtáčí Weisshorn a nakonec sjíždíme do Arosy a já hned v prvnim sjezdu měnim přední desky.

Pak už pozvolněji dolu do Langwiessu, nenáročnej šotol se střídá s technickejma lesníma singlama. Jenže každá sranda něco stojí, takže z Langwiessu zas nahoru. Sice dřina, ale nádhernym kaňonem, kterej nás vykopne ve Strassbergu.

Cpeme se čokoládou a o kus dál zkoušíme hospodu. Tady první setkání se švýcarskou pohostiností, hospoda je úplně prázdná, ale bábě trvá asi pět minut, než nás vůbec pozdraví a dalších pět, než k nám přijde. Tak jenom pivo, na polívku se radši ani neptáme a hurá dál na Duranna Pass.

Tady už chvílema tlačíme, ale výhled i v hromadících se mracích stojí za to. Kravskejma singlama skloužeme do Serneusu, kde začíná mrholit, tak rychle na poslední dnešní kopec. Napřed zvolna údolím a pak už nekonečnym prudkym šotolem na Vereina Hutte.

Mlha a tma pomalu padá a najednou se na skále nad cestou vyloupne baráček a v něm světýlko. Shodli jsme se, že kdyby proti přes můstek proletěl kočár bez kočího, nikdo z nás by se nad tim nepozastavil.

Uvnitř vchod rovnou do sušárny a do sprchy, pak o patro vejš do jídelny a konečně o další patro vejš do noclehárny. Starej chatár je šprýmař, nosí nám na stůl salát (vitaminen), polívku, hromadu těstovin s bramborama a špekem (forza), piva a pak i třešňovici. Kromě nás jsou tu jenom dva kluci, atmosféra domácí.

Ráno chčije, ale podle chatára to prej postupem dne sice nebude lepší, ale bude to aspoň míň špatný. Tak po snídani oblíkáme všechno, co máme (třeba Jindra toho moc nemá, tak mu Burák pučuje pletený palčáky) a hurá zpátky dolu do Serneusu.

Zkoušíme kravskej singl, ale ten se vlní nahoru dolu a slibuje víc nošení než ježdění, tak se vracíme na šotolinu a valíme dolu po ní. Plašíme stádo krav, který trhá ohradník a ženeme je před sebou dolu do údolí. Zhruba v půlce kopce nacházíme parádní singl podél potoka a kloužeme dál dolu po něm.

Lehce stoupáme zakázanou pěšinou lesem do Davosu a pak asi patnáct kiláků horskou asfaltečkou až na její konec do Durboden. Tady druhý setkání se Švýcarskou pohostinností. Bába s kuchařem se tváří jak kyselá prdel, věci si usušit můžem, ale boty ne a pak mezi sebou prohodí „Die Tschechen, die sind Idioten“. Asi se čeká, že do hospody na konci civilizace ve dvou tisících budou chodit jen navoňený lazeňáci ve fraku a lakýrkách.

Slupnem teda čočkovku a pivo a tlačíme na Scaletta Pass. Ve 2600 na pár číslech sněhu neni čas na dlouhý vykecávání, tak oblíkáme, cvaknem jednu společnou a hurá na druhou stranu.

Tahle kamenitá laskomina klikátící se dolu do opuštěnýho údolí za to tlačení stála.

Dole se schováváme v závětří nějakýho opuštěnýho stavení a baštíme studený pečený kuře, který Jindra koupil včera v samošce. A pak už paráda skotskym údolím na Kesch Hutte. Tady už se ani krávy nepasou, nikde nikdo, jen spousty pobíhajících svišťů. Jeden se lekne a proběhne mi snad metr a půl od kola a v panice skočí do potoka.

Střídavě tlačíme a střídavě se pereme s technickym pomalu stoupajícim singlíkem v sedle, až jsme konečně u chaty. Tady o poznání víc lidí, sprcha neni, protože dneska nesvítilo sluníčko, ale večeře i pivo chutná, jak už to tak po celodenní dřině bejvá.

V neděli ráno lehce sněží, takže výhled na protější ledovec nebude.

Zato bude třicetikilometrovej sjezd, takže oblíknout a jdem na to. Napřed hukot po kamení, potom už pozvolnější lesní singly. V Bergunu v cukrárně zastavujem na druhou snídani, tady babky naštěstí ochotný a nosej nám na zahrádku židličky. Ondra na dotaz, co si dá, vysype na pokladnu tři franky a říká „Ich habe diese“.

Klesáme pozvolna furt dál střídavě šotolem a střídavě jakoukoliv pěšinou, která vypadá, že jde našim směrem až do Albuly. Pak už zase do práce a stoupáme na Lenzerheide, kde se schováváme před lehkym mrholením do podloubí u pekárny a cpeme se bagetou a sejrem.

V Parpanu berem moc brzo odbočku nahoru a tlačíme na špatnej kopec. Ale nezoufáme, protože se zpátky na naší cestu vracíme parádnim technickym sjezdíkem. Poslední kopec na Joch už nechutná nikomu, ale naštěstí padá mlha, tak neni vidět, jak je to ještě daleko.

Nahoře zase spousta plácání a nefalšovaný radosti, sbíráme poslední zbytky sil a jdeme si užít parádních posledních 700 vejškovejch dolu k autu. V Tschiertschenu polívka, piva, omést hovna z kol, naházet to do auta a hurá zpátky do všedního života.

2 thoughts on “Švajc

1. krása, je to tak barvitě popsáno, že jsem zase v myšlenkách zpátky. Tak mě to vyprávění nadchlo, že jsem vzal mapu, zapomněl na jelita z letošních několika pádů a začal už koukat na trasu pro příští rok

• Tvuj hloupej pád na mokrý lávce jsem taktně zamlčel. Doufám, že za to na nás budeš hodnej a na příští rok do těch tří dnů zcukneš jenom standardní pětidenní trasu a ne tejdenní.